Kledingspeciaalzaak loopt vrouw met grote maat mis

1 december 2015

Nederlandse vrouwen met een maatje meer kopen relatief gezien minder bij de kledingspeciaalzaken. Dit blijkt uit onderzoek naar Plus Size in Ladies Fashion, uitgevoerd door GfK, waarin is gekeken naar het koopgedrag van vrouwen met confectiemaat 44 en groter. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat vooral vrouwen met maat 48 en hoger relatief weinig kopen in de kledingspeciaalzaak. Hier ligt een mooie kans voor dit kanaal van zelfstandige retailers.

Meer dan een derde van de kopers van damesbovenmode heeft een plus size
Zo’n twee miljoen kopers van damesbovenmode heeft confectiemaat 44 en groter. Dit betekent dat meer dan een derde van de kopers een plus size heeft. Daarvan heeft 13% maat 48 plus; wat neer komt op zo’n 700.000 kopers. Circa een derde van alle bestedingen aan damesbovenmode komt van vrouwen met een grote maat. Daarmee vormt de plus size groep een belangrijke markt voor merken en retailers.

Plus size vrouwen kopen meer online en minder bij warenhuizen
De meeste aankopen in damesbovenmode worden gedaan bij de ketens/filiaalbedrijven in de kledingsector. Ook bij vrouwen met een grotere maat is dit het geval. Opvallend is echter dat deze groep relatief minder koopt bij (multi) brand winkels en bij warenhuizen. Online winkels en postorderbedrijven zijn echter populairder bij vrouwen met een plus size.

Personeel is belangrijker, laatste mode minder belangrijk voor vrouwen met een plus size
Ten opzicht van vrouwen zonder een plus size hechten vrouwen met een grotere confectiemaat meer waarde aan het aspect ‘personeel’ bij de aankoop van een nieuw kledingstuk. Vooral de deskundigheid van het personeel is belangrijker voor deze groep vrouwen. De koopsters met confectiemaat 48 en groter hechten tevens een groter belang aan speciale aanbiedingen en maatbeschikbaarheid. Aan het aspect ‘aanwezigheid van de laatste mode’ en ‘presentatie van de kleding’ hechten zij juist minder belang.

Plus size markt is een markt met mogelijkheden
De plus size markt is een grote markt met een omvangrijke groep kopers, waar veel geld in omgaat. Dit biedt kansen voor merken en retailers die de mogelijkheid hebben deze doelgroep te bedienen. Niet alleen voor de ketens, maar ook voor de zelfstandige kledingwinkel. Belangrijk daarbij is vooral om goed aan te sluiten bij de behoeften van deze doelgroep in winkelbeleving, prijsstelling, pasvorm maar ook in kledingstijl.