Smartphones in de klas: docenten blijven ermee worstelen

Het blijft lastig voor docenten: wat doe je met smartphones in de klas? Helemaal verbieden, of juist gebruiken in je les? Uit onderzoek blijkt dat veel docenten smartphones graag een plek geven in hun lessen, maar vaak weten ze niet hoe dat moet.

Het is geen nieuws dat de meeste jongeren tegenwoordig vastgeplakt zitten aan hun telefoon. Elke paar minuten móeten ze kijken of er nieuwe snaps, apps of tweets zijn, en daar zal niet veel aan veranderen nu de scholen weer zijn begonnen. Uit onderzoek van GfK en Vodafone blijkt dat bijna driekwart van de leerlingen op middelbare scholen social media gebruikt tijdens de les.

Daar worstelen veel docenten mee, want welke plek geef je smartphones nou in de klas? 81 procent van de docenten zegt het belangrijk te vinden om hun leerlingen goede 'digitale skills' mee te geven, maar vaak weten ze niet goed hoe ze dat moeten doen. Slechts iets meer dan de helft zegt namelijk goed om te kunnen gaan met technologie en social media in onderwijs.

Smartphones als aanvulling
Michel van Ast geeft veel trainingen aan leraren over dit onderwerp, en ook hij ziet de spagaat waar veel docenten in zitten. Zelf heeft hij een boek geschreven over les geven met ict, en hij denkt dat er zeker plek is voor smartphones in het klaslokaal. "Het bespaart geld voor IT, want iedereen heeft al een kleine computer bij zich." Hij vindt wel dat de smartphones aanvullend moeten zijn op de les. "Je kunt bijvoorbeeld filmpjes laten zien op de telefoon, of je laat leerlingen vragen beantwoorden via de smartphone."

Wel ziet Van Ast dat veel leraren huiverig zijn, omdat ze bang zijn dat een smartphone voor te veel afleiding zorgt tijdens de les. "Maar afpakken werkt gewoon niet", zegt hij. "Ik heb weleens een docent gezien die met een kratje bij de ingang stond waar leerlingen hun telefoons in moesten gooien. Dan namen leerlingen gewoon twee telefoons mee. Dat hele krat lag vol met oude telefoons, en de nieuwe hadden ze onder hun bureau."

Generatiekloof
Harm Neidig ziet als conrector én docent op het Pallas Athene College wel dat er een kleine generatiekloof is tussen leerlingen en docenten. "Als je het niet van jongs af aan al gebruikt is het soms moeilijk om op te pikken", zegt hij. Toch zetten de docenten van zijn school vaker smartphones in. Vooral de laatste jaren zien ze steeds meer mogelijkheden. "In eerste instantie vroegen we ons af wat we ermee konden doen, maar nu zitten we in de fase waarin we verder kijken."

Vroeger waren de meeste apps volgens Neidig gericht op entertainment, maar ondertussen komen er steeds meer educatieve bij. Toch blijft volgens hem de leraar het belangrijkst in een klaslokaal. "Onderschat niet de kracht van een docent", zegt hij. "Smartphones zullen leraren nooit vervangen, wel aanvullen."